Beaujolais Nouveau

Hoeveel flessen inmiddels gekraakt zijn, weet ik niet. Feit is dat er op donderdag 17 november jl., de traditionele derde donderdag van november, weer 35 miljoen flessen Beaujolais Nouveau (BN) wereldwijd verspreid zijn. En het mag duidelijk zijn, de BN is geen bewaarwijn. Hij is gemaakt en bedoeld om jong te drinken. In de volksmond betekent dat: voor Kerstmis. 2011 wel te verstaan.

De grote BN hype is natuurlijk  allang over. Die dateert van de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Toen was het een prestigezaak om als eerste de piepjonge wijn te verkopen of in huis te hebben. Logistieke hoogstandjes kwamen eraan te pas om de wijn onmiddellijk na de ‘déblocage’ te distribueren. Honderden vliegtuigen en duizenden vrachtwagens zorgden vanaf 15 november voor levering over de hele wereld. Omdat het ‘arriveren’ van de BN bij voorkeur met veel tromgeroffel en feesten gepaard ging en de 15e november ook op een maandag kon vallen, werd in 1985 de Franse wet aangepast. De derde donderdag werd ingesteld om aldus het weekend mee te pakken, dan wel de zondag over te houden om te recupereren.

Clichés, in negatieve zin, over de BN zijn er genoeg. En niet helemaal ten onrechte. Het  succes uit die jaren heeft namelijk een aantal dramatische gevolgen gehad. Door schaalvergroting en areaaluitbreiding werd de huisdruif van de Beaujolaisstreek, de gamay, lukraak aangeplant. Te hoog, te koud, te weinig zon. Gevolg? Zure wijnen. Vervolgens werd er wat gesjoemeld met suiker om de wijn nog enigszins drinkbaar te maken en het BN circus draaiende te houden, maar het leed was geschied. Het imago van de BN was om zeep, sterker, de hele Beaujolaisstreek heeft eronder geleden. Ook de belangstelling voor de kwalitatief veel betere cru’s (als Fleurie, Juliénas,  Morgon en Moulin-à-Vent) nam gestaag af.

Sinds 2003 is er sprake van een kentering. De Franse overheid investeert, heeft tegelijkertijd de regels aangescherpt en de wijnboeren uit de Beaujolais werken hard om hun BN weer met trots te maken.

Dat lijkt zijn vruchten af te werpen. De kwaliteit primeert weer boven de kwantiteit. Al blijft er genoeg gekte over, getuige de populariteit van de baden Beaujolais Nouveau waarin Japanners, de grootste buitenlandse afnemers van deze primeurwijn, zich verfrissen. Maar voor de rest hoef je over de BN niet te ingewikkeld te doen. Jong drinken, in prettig gezelschap en lekker vrolijk zijn.

PS: Dat was ongeveer de boodschap van een voordracht die ik onlangs hield naar aanleiding van de Beaujolais Nouveau. Er waren veel studenten Frans. Onder hen ook een aantal moslima’s. Na afloop kwam een gehoofddoekt meisje naar me toe om te bedanken voor de leuke lezing. ‘Ik mag natuurlijk geen wijn drinken,’ zei ze, ‘maar na uw verhaal zou ik bijna trek krijgen in een glaasje.’

Geef een reactie